Adria
Marknadsföringsstrategi och sociala medier
Bakgrund
Adria grundades i Slovenien och säljer husbilar, husvagnar och vans. Adria är idag Nordens mest köpta husvagn och husbil. Vi arbetar med varumärkets digitala närvaro på sociala medier, samt display och sökkampanjer för Adria i Sverige och Norge.
Uppdraget
Några delar av vårt uppdrag är att skapa leadsdrivande kampanjer, trafikkampanjer samt varumärkesbyggande kampanjer för Adria Sverige och Adria Norge. Vi arbetar också med Sun Living Sverige och Sun Living Norge, ett varumärke som har sålt husbilar tillverkade av Adria Mobil i över 15 år. Vår verksamhet omfattar allt från produktion av material, uppsättning och optimering av kampanjer till analys och rapportering. Vårt uppdrag inkluderar att generera leads via kampanjer på sociala medier, skapa intresse kring evenemang, öka medvetenheten och stärka varumärket Adria och dess husvagns- och husbilsmodeller. Vi är också involverade i andra viktiga delar av marknadsföringskedjan.
Hur vi arbetar med innehållet
En stor återkommande del av vårt arbete med Adria är att fotografera och filma innehåll till marknadsföringsmaterial. Vi brukar fota och filma några gånger per år och vid olika årstider. Ett sådant arbete kräver en hel del förberedelser och planering. Det är flera delar som man måste tänka på. Mycket av förberedelserna går åt till att hitta de rätta platserna och modeller som stämmer in på rätt målgrupp. Skaffa tillstånd om platsen man ska vara på behöver det. Inför en fotografering och/eller filmning krävs det en hel del rekvisita och man får planera varje scen i detalj. Ett motto är att aldrig ha med sig för lite grejer. Vi brukar göra ett bildmanus där vi specificerar vilken rekvista som behövs, vad som ska hända i scenen, vilken målgrupp vi ska ha mm. Sedan är det dags för foto- och filmdagen. Då är det viktigt att logostik, tidsschema för scenerna klaffar och att alla involverade vet vad de ska göra och vad de har för roll. Har man förberett sig bra så flyter fotograferandet och filmningen bra. Vid varje tillfälle så utvärderar vi arbetsdagen och drar lärdomar inför nästa jobb.
Adria kampanj
Mål
En trafikkampanj som vi tog fram, med syftet att varumärkesbygga och leda trafik till Adrias webbplats. Vi hänvisade därför målgruppen till en länk som leder till Adrias återförsäljarsida. Nyckeltalen som var mest intressanta för oss i den här trafikkampanjen var därför synlighet (räckvidd, exponeringar), antalet länkklick, klickfrekvensen och kostnaden per länkklick.
Utförande
Vi skapade material i form av rörligt och stillbilder från det material som vi tog fram under den senaste fotograferingen tillsammans med kunden. Kampanjen visades på Google Ads (displayannonser, sökannonser, Google Maps, Gmail, YouTube) samt på Meta (Facebook och Instagram).
Resultat
Kampanjen för Adria Sverige husbil hade en klickfrekvens (CTR) på 4,42%, och 7 785 länkklick. Antalet unika personer som såg annonsen var 73 231 st och annonsen visades totalt 175 999 gånger vilket gav oss en synlighetsfrekvens på 2,40. Synlighetsfrekvensen visar antalet gånger varje enskild användare har sett annonsen i snitt, rekommenderat är mellan 2–4 för att inte riskera överexponering. Kostnaden per resultat (i detta fallet kostnad per länkklick) landade på 1,54 kr, vilket är en mycket billig kostnad per inkommande användare på webbplatsen.
Resultatet gäller endast för trafikkampanj Adria Sverige husbil.
Vi hjälper dig med:
Grafisk formgivning, film och foto
Vackert, spännande, roligt eller intressant – det finns många sätt att göra innehåll läs- och sevärt. Våra specialister hjälper dig att bli lyssnad på.
Strategi
Sälj mer. Sälj enklare. Sälj dyrare. Hur dina marknadsföringsmål än ser ut hjälper vi dig att nå dem. Våra specialister arbetar med allt från analys och strategi till kreativt skapande och genomförande av kampanjer. Och självklart utvärderar vi resultaten också.
Vill du veta mer om Adria?
Se vad Adria sysslar med genom att klicka på knappen: